ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Кметът: Най-важните ни проекти в момента са свързани с изявата ни като ЕСК през 2019 г.
Автор: Екип Plovdiv24.bg 14:50 / 19.05.2018Коментари (4)8285
© Plovdiv24.bg
Господин Тотев, Пловдив твърде бързо се разширява като население. Това води след себе си цял ред проблеми - градският транспорт се пренатоварва и не е добре планиран, градът не се разширява като площ, автомобилният трафик е все по-голям. Ще издържат ли системите на Пловдив и докога?

- Пловдив наистина отесня. Това е проблем, наследен от десетилетия. Имаме малки възможности да го разширим като площ, като стартираме процедура, за да включим земеделските земи в кварталите "Прослав", "Остромила", "Беломорски" в статута на града. Иска ни се и съседни общини юридически да се присъединят към Пловдив, но това може да стане само с решение на държавата. Голямото преброяване, което ще се проведе през 2021 г., ще покаже реално колко е населението на Пловдив.

Виждаме ръст на населението, но информацията в никакъв случай не е толкова точна, че да вземаме управленски решения само от тези данни. Особеност на града ни е, че жилищните части са повече в южните части, включително и съседните населени места, които са в ареала на Пловдив – това са села с по 5-6 хиляди население от Родопската яка. Но индустрията в голямата си част е в северната зона. И всеки ден масовото движение е север - юг и юг - север. То е препятствано от река Марица, от железопътната линия София – Бургас и Свиленград. Това са две основни автотранспортни предизвикателства.

Затова работим много за по-добрата транспортна комуникация между северната и южната част на града. С изграждането на булевард "Северен", с изграждането на още един мост над Марица, с "прескачането" на жп линията в района на завод "Рекорд" смятаме, че в голяма степен ще решим този градски проблем. В момента държавата се е ангажирала за околовръстния път на Пловдив, като работата започва с необходимите административни процедури. Смятам, че в следващите двадесетина години ще си решим проблема с трафика север - юг.

Кои са най-важните проекти, по които се работи в момента в Пловдив? Кои ще стартират през тази година и как ще ги финансирате?

- В момента най-актуални са проектите, свързани с изявата ни като европейска столица на културата през 2019 г. Създаваме три художествени галерии. Процедурите за изпълнител на галериите на ул. "Съборна" и на ул. "Гладстон" 32 са обявени, предстои и за третата галерия в бившия Детмаг. За Площад централен имаме три оферти и предстои избор на изпълнител. Приключваме проект "Голяма базилика" и се работи в целия район около Католическата катедрала. През 2018 г. община Пловдив ще обяви повече процедури, тъй като 2019 г. ще бъде изборна година и историята показва, че в такива години инвестиционната активност е по-ниска.

Така че през тази година ще възложим изпълнение и на доста инфраструктурни обекти. Подготвяме ремонта на една от големите пловдивски пътни артерии – "Кукленско шосе", около 6 милиона лева инвестираме в асфалтиране на вътрешноквартални и по-малки улици. Имаме готов проект и подготвяме обществена поръчка и на входа към София. Искаме да го направим с по-голяма пропускателна способност и с 5-метрова шумоизолираща стена. Първият етап е с дължина 1.4 километра, като лентите стават 6. Под шосето залагаме и цялата необходима комуникация към индустриалните зони. Целта е да свържем индустриална зона Радиново с пречиствателна станция Пловдив. По този начин намаляваме цената на инвестициите там. С новата инфраструктура ще свържем пречиствателната станция на Пловдив и със селата Царацово и Радиново. В момента подготвяме писмо до финансовото министерство за средства за финансиране и очакваме положително решение след вече провеждани разговори. 

Откъде ще се търси финансиране за големите бъдещи идеи - подобряване на градския транспорт, изграждане на още велоалеи, подобряване на пътната инфраструктура, разширяване на околовръстното?

- За градския транспорт на Пловдив мога да кажа, че вече внедрихме електронно таксуване по четири линии. Още не сме обявили публично това, защото проследяваме процеса за пропуски. Имаме обаче още да работим, за да използваме 100 процента въведената система. През 2018 г. имаме вкарани в градския транспорт над 120 нови автобуса. Изпратихме покана на испанската компания, която изпълни системата за управление на транспорта в Пловдив. Оттам получихме отговор, че ще трябва да работят 10 месеца, за да включат новите автобуси в системата.

Финансирането на това свързване на автобусите е за сметка на превозвачите, които спечелиха конкурса за обслужване на по-голямата част от градския транспорт. С всичките му проблеми, които сега има проектът за градския транспорт, той е уникален за страната ни. Имаме 42 кръстовища, които се управляват автоматизирано. От бюджета на Пловдив инвестирахме през 2017 г. и във включването на още пет кръстовища, още толкова ще добавим и през 2018 г. В момента движението на над 60 на сто от града се управлява автоматично. И ще трябва да достигне 100 процента. Получихме основните средства чрез европейско финансиране за центъра за управление на транспорта – 9 милиона лева, но всичко, което разширяваме вече, е за сметка на бюджета на Пловдив.

Пловдив се дава като пример за добро индустриално развитие. Но една от критиките е, че става дума за механична работа, която все още държи заплащането на по-ниско ниво. Започна ли Пловдив да подбира чуждестранните инвеститори, които търсят позиция за бизнеса си тук? 

- Градът ни достигна момента, в който вече може да подбира инвеститори. Последно отказахме да се включим с общинска земя, която да предоставим на много голяма машиностроителна компания. Проучихме вида на производството, нивата на заплащане и отказахме да влезем в преговори. Да, те намериха друг регион, съседен на нашия, където да се позиционират. Но за нас бяха неизгоден партньор. Общинските имоти не са чак толкова много. Затова ни интересува повече видът на производството, отколкото това, че ще направим сделка с продажба на земя.

Пловдив помага с опита си в индустриално развитие на доста други общини в страната. Със самочувствие мога да кажа, че вече имаме създадена достатъчно голяма маса от хора, около 75 000 – 80 000 души, която има базисни и високи умения за индустриалното производство. Затова градът продължава да привлича нови индустриални компании. Тази година в близост до летището идват две нови предприятия от автомобилната индустрия, "Латекуер" – френската фирма за авиочасти ще започне работа. Това много ни улеснява като регион – имаме обучени хора и е лесно един нов инвеститор да вземе 100 - 200 души, а после да търси начини да се разраства.

Пловдив обаче започна да развива и чисти индустрии. Става дума за фирми най-вече от сектора на информационните технологии и изнесени в страната ни центрове за обслужване на клиенти на големи чуждестранни компании. Тук разликата ни със София е много голяма – казвам го със завист. Заетите в IT сектора са над 5000. Обикновено подходът на инвеститорите е внимателен. Една компания като 60К влезе в Пловдив с 30 души, а сега персоналът й е вече 540.

Тук мисля, че трябва да положим усилия, за да създадем тази критична маса от тесни специалисти, които да бъдат интересни за по-големи компании. Общината инвестира в различни програми за привличане на млади хора за обучение в Пловдивския университет и в Техническия университет – филиал Пловдив. Успяхме да защитим пред МОН програмата за привличане на чуждестранни студенти с български произход. Така че ние ще поддържаме програмата, но няма да плащаме таксите за обучение, а само стипендии на студентите. Пловдив направи стъпката, за да може държавата да отговори с крачката по 130-о ПМС.

Според данните на МФ Пловдив има половин милион просрочени задължения към края на миналата година, а събираемостта на данъците е под 70%. Защо?

- Община Пловдив със сигурност няма просрочени задължения. Пловдив като град има следната особеност – той е с много малка по площ община, но носи отговорност за много от своите съседи. Причината е в индустриалната свързаност. Имаме възможност и правим инвестиции на съседни територии. Ремонтът на "Асеновградско шосе", което е на територията на община Родопи, е инвестиция на Пловдив. Инвестираме в осветление на важни кръстовища, които са извън Пловдив. По същия начин стоят нещата и със сметището. Нашите по-малки съседи имат отчисления за сметището, които трябва да дойдат реално в община Пловдив, а ние да ги платим към държавата и съответно към РИОСВ. По-малките общини срещат затруднения да платят и забавят плащанията към нас и ние се задължаваме. Но реално това не са пари, които Пловдив дължи, а пари, които не са постъпили от другите общини към нас. Но срещаме разбиране от държавата – тя ще изчака, ние ще изчакаме.

Колкото до събираемостта на данъци, ще кажа, че 70% е може би най-високата събираемост на национално ниво всяка текуща година. Когато през 2017 г. съберем 70% от данъчните задължения за 2017 г., това е един много голям процент. За България събираемост за текущата година от 65% се счита за добра. Имаме до стоте процента несъбрани задължения от предходни години, които понякога се събират със съдия-изпълнител. Има и лихви по просрочените задължения. Това, което е важно за Пловдив, е, че ние всяка година повишаваме приходите от местни данъци и такси с около 4-5 милиона лева, без да увеличаваме ставките.

Един от сериозните проблеми на Пловдив е чистотата на въздуха. Как може това да се промени в следващите години и какво точно е планирала общината, за да изчисти въздуха? 

- През последните 20 години положението с въздуха на Пловдив е в пъти по-добро от това, което е било. Отбелязвам го само като факт. Европейските изисквания и спецификите на българските градове са такива, че за да достигнем съвременните норми за чистота на въздуха, трябва да вземем трудни решения. В България не коментираме един тревожен факт – увеличаване на фоновото замърсяване в цялата страна. Идват замърсени въздушни маси от Украйна, от Сърбия. Нарастващото фоново замърсяване се отразява и върху нарастващото замърсяване у нас.

Факт е, че през зимните месеци България се отоплява с дърва и въглища. И ако видите дните, когато превишаваме нормата на замърсяване на въздуха, това са най-студените дни. В Пловдив също е така. Дали ние ще бъдем през тази година с най-много дни със замърсявания, дали ще бъде София, дали ще бъде Перник – няма значение.

Това е дълбок сериозен въпрос и да кажем - ето в Пловдив ще си го решим сами, няма как да стане. Този въпрос ще бъде решен с повишаване благосъстоянието на хората. Да, борим се, мием улиците, засаждаме дървета, правим велоалеи. Но през зимата дърветата нямат листа, улиците не се мият, че ще замръзнат, колоездачите предпочитат по-топъл транспорт. Това е.

Вие имате шанса и отговорността да направите Пловдив Европейска столица на културата. Какъв е общият бюджет за 2019 г.? Кои са основните събития, които вече подготвя градът? С какво бихте искали да се запомни?

- Аз съм оптимист за европейската столица на културата в града ни. Нямам никакви съмнения, че ще бъдем успешни. По много причини. Първата и може основната е, че градът носи своята култура в себе си. Пловдивчани са съпричастни и помагат. Имаме и средства да го направим.

Достатъчни ли са? 

- Е, тук въпросът вече мисля, че не е коректен. Един бюджет никога не достатъчен, винаги може да се иска още. Важно е с това, което имаме и ще получим да си постигнем приоритетите. Ако попитате "Фондация Пловдив 2019" за бюджета, те ще кажат, че е малък. Но факт е, че държавата ни подкрепи финансово, а и ние отделяме изключително много пари от местния бюджет за финансиране на културни прояви. И имаме един добър средноевропейски бюджет за столица на културата.

Имаме огромен брой културни събития. В момента предизвикателството пред нас е те да бъдат по-нормално разпределени през годината. Сега всеки автор иска да се изяви май-юни или септември-октомври. Имаме 80 ключови проекта, договорени от фондацията – някои са двегодишни, други ще се изпълняват през 2019 г. Имаме наистина много допълнителни проекти като музикални фестивали, като различни изложби.

Ключовите събития са в няколко направления. В момента започва конкурсът за откриващото събитие на "Пловдив – Европейска столица на културата". Стойността на конкурса е около 2 милиона лева. Очакваме някои от проектите да с с огромен обществен отзвук като музикалните фестивали. Те започнаха от 2018 г. и виждаме реакциите. Други ще бъдат насочени повече към дадени градски проблеми. Като например обучението на ромски деца в "Столипиново". Те ще направят електрическа инсталация, която наистина да работи. Идеята е 20-30 деца да се обучат на основите на електротехниката. Имаме много интересен проект за построяване на понтонен мост на река Марица, който ще свърже "махалата" "Столипиново" с другия край на град. Това са ценни интеграционни проекти.

Имаме проекти, които се реализират извън Пловдив. С бюджет от 250 000 лева подкрепяме читалища от цяла Южна България. Залагаме много на проекти, за изложби на съвременно изкуство. Целта е да се обучат публиките на новите тенденции на културните процеси в Европа. Финансираме оперни фестивали. Отсега мога да ви кажа, че имаме голям проблем с датите за Античния театър. Имаме заявки за всеки божи ден за следващата година. Имаме проблем как да разпределим сцените, защото всеки иска да бъде в Античния театър. В момента инвестираме около 600 000 лева за мобилна зала от около 600 кв.м, която да бъде монтирана и премествана в различни части на града.

Има няколко нереализирани проекта, които бяха залегнали в програмата на общината за това събитие - кино "Космос", тютюневите складове и реконструкцията на площад "Централен". Нито един от тях не е готов, а някои изглеждат почти невъзможни да се случат преди началото на 2019. Защо?

- Ако не бяхме станали Европейска столица на културата, никой кмет нямаше да се занимава с тютюневи складове или пък с кино "Космос". Реално в това забързано управление, в което никога не достигат парите дори за жизненоважни градски неща, да инвестираш 4 милиона лева в кино "Космос", което няма да носи приходи, а ще иска поддръжка – това нямаше да се случи, ако не бяхме културна столица. Така че този заряд, който ни даде изборът ни за европейска културна столица, ни даде и възможността да инвестираме толкова много пари. За площад "Централен" имаме три оферти за изпълнител. Комисията работи, надявам се да изберем най-добрата. Ама площадът нямало да бъде готов на 1 януари 2019 г. Ами ние не го правим, за да ни служи само през 2019 г. Така че ще бъде готов и ще ни служи още половин или един век.

Влязохте в конфликт с част от хората зад "Фондация Пловдив 2019", като ви обвиниха, че оказвате натиск и се опитвате да цензурирате мнения, свързани с начина, по който общината разходва средства. След това бяха назначени нови хора, които да ръководят програмата. Това е поредната промяна на екипа, който уж трябваше да е стабилен от началото до края на проекта. Не заплашвате ли да провалите по този начин програмата си за догодина, за да изхвърлите неудобни хора от екипа?

- Влязох в конфликт не с "Фондация Пловдив 2019", а с културни оператори. Аз смятам, че живеем във време, когато всеки може да си каже мнението. Следователно и аз мога да кажа моето. Правя разлика: професионалните отношения са едно, а мнението на всеки – друго. Аз познавам хората, с които съм влязъл в "конфликт", от 6-7 години. Слагам кавички, защото смятам, че по-точно е да кажем, че имаме разногласия. Но тези хора са примерът как кметът не се бърка в тяхната работа - нито в работата на фондацията, нито в начините на финансиране. Защото хората, с които имаме най-големите спорове, обикновено това са хората, които получават най-много средства от фондовете по проекти за Европейска столица на културата. Което показва, че в Пловдив културата се управлява по най-правилния начин. Кметът може да има мнение, може да критикува, може да има лични културни пристрастия, но това няма отношение към проектите.

Източник: в.Капитал


Още по темата: общо новини по темата: 956
14.03.2024 »
07.02.2024 »
01.02.2024 »
12.01.2024 »
24.01.2023 »
12.01.2023 »
предишна страница [ 1/160 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
на 19.05.2018 г.
-1
 
 
Г-н кмете, какво става с информационните табла и безкондукторното обслужване? Таблата са изключително неефективни. Застанете и гледайте! Може и залагания да правите. А билети? Устройства има, билети-не. Дикофф ги приказва едни по Еврокома... Да му вярваме ли? 42 милиона?
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Кабинетът "Денков - Габриел"
Почина патриарх Неофит
Поскъпване на хранителните продукти
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: